Jadual Penentuan Kandungan
Mata pelajaran : Sains Tahun 6 Topik : Daya & Geseran .
Unit | Pengetahuan | Kemahiran | ||||
Fakta | Konsep/Istilah | Generalisasi | Kognitif | Psikomotor | Sosial | |
Unit 1 Tolakan dan tarikan adalah daya. | Aktiviti tolakan dan tarikan melibatkan daya. | Daya | Tolakan dan tarikan merupakan sejenis daya. | Menyatakan tolakan dan tarikan adalah daya. | Melakukan simulasi dengan menolak dan menarik telapak tangan untuk menunjukkan kewujudan daya. | Bekerjasama dan melibatkan diri secara aktif dalam aktiviti simulasi. |
Unit 2 Kesan Daya | Daya tidak boleh dilihat tetapi kesannya boleh diperhatikan. | 1. Objek pegun 2. Arah pergerakan objek 3. Mengubah bentuk objek | Daya diperlukan dalam kehidupan seharian. | Menyatakan kesan daya beserta contoh terhadap objek dan pergerakkan objek. | Menjalankan eksperimen secara individu /berkumpulan | Melibatkan diri secara aktif dan bersifat ingin tahu. |
Unit 3 Menganalisis geseran | Dua permukaan yang bersentuhan mewujudkan geseran. | 1.Daya geseran 2.Objek menjadi ‘haus’. | Geseran mempunyai kebaikan dan keburukannya. | Menjelaskan cara meningkatkan dan mengurangkan kesan geseran. Menjelaskan kebaikan dan keburukan geseren. | Melakukan tunjuk cara kesan geseran yang berkait rapat dalam kehidupan seharian. | Menghargai masa dan sentiasa memberikan perhatian terhadap aktiviti yang dilakukan. |
Terima kasih ckgu atas info :)
ReplyDelete