Contoh Rancangan Pengajaran : Pendidikan Jasmani & Kesihatan
Tarikh : 23/03/2011 Tingkatan : 2 Bestari
Hari : Rabu Bilangan Murid : 30 orang
Masa : 7.40 – 8.20 malam Jantina : 10 Lelaki / 20 Perempuan
Bilangan Pelajaran : 18
Minggu : 10/14
Tunjang : Kesihatan Diri & Keluarga
Tajuk : Kekeluargaan
Sub topik : Peranan dan tanggungjawab ahli keluarga untuk membentuk keluarga bahagia
Objektif : Disepanjang proses pembelajaran, pelajar dapat
Kognitif
§ Menuliskan sekurang-kurangnya 2 peranan setiap ahli keluarga dengan menggunakan perkataan sendiri.
§ Mencatatkan sekurang-kurangnya 4 ciri-ciri keluarga bahagia dengan menggunakan perkataan sendiri.
Psikomotor
§ Melakonkan satu situasi keluarga bahagia berkaitan dengan isu-isu kekeluargaan
§ Membincang dan membentangkan hasil kerja kumpulan tentang peranan setiap ahli keluarga.
Afektif
§ Menghormati dan bertolakansur dalam menyelesaikan masalah
§ Melahirkan perasaan kasih sayang kepada setiap ahli keluarga.
§ Menghargai pendapat rakan.
Pengalaman sedia ada :
1. pelajar mempunyai ahli keluarga sendiri
2. pelajar telah mempelajari peranan dan tanggungjawab ahli keluarga ketika di tingkatan 1.
Persediaan Guru :
1. Kertas mahjong dan pen marker
2. laptop dan projektor
3. slaid gambar.
Bahagian | Aktiviti | Isi Pembelajaran | Pengelolaan | Catatan |
Set induksi (3 minit) | 1. Guru menunjukkan slaid yang menunjukkan gambar berkaitan dengan kekeluargaan. 2. Pelajar memberi respon terhadap slaid yang ditunjukkan. | Slide menunjukkan gambar ahli keluarga 1. Guru bertanyakan pelajar tentang apa yang dilihat? 2. Perbezaan dalam gambar tersebut? Komponen keluarga asas yang mempunyai § Ayah/ suami § Ibu/ isteri § Abang § Kakak § Adik | Kelas Guru menyediakan gambar keluarga berkaitan isu kekeluargaan. | Soaljawab berdasar gambar. |
Perkembangan 1 (12 minit) | 1. Guru meminta pelajar membentuk 4 kumpulan sama rata 2. Pelajar membahagikan kepada beberapa kumpulan. 3. Setiap kumpulan diminta memilih satu sampul dimana didalamnya terkandung tugasan yang diberikan guru. 4. Guru memberikan tugasan kepada setiap ahli kumpulan. | Tugasan yang diberikan kepada pelajar a. 4 situasi yang berkaitan dengan isu-isu kekeluargaan (lakonkan mengikut watak yang diberi) b. Peranan dan tanggungjawab sebagai § bapa § ibu § kakak § abang § adik | Guru memperdengarkan beberapa lagu mengenai keluarga bahagia semasa pelajar mengadakan perbincangan. | Perbincangan dalam kumpulan |
Perkembangan 2 (15 minit) Penilaian (7 minit) | 1. Pelajar dikehendaki membentang hasil dapatan masing-masing dalam masa yang ditetapkan. 2. Guru memantau dan membetulkan kesalahan pelajar 3. Guru menulis dipapan putih dan menjelaskan peranan setiap ahli keluarga selepas semua kumpulan membentangkan hasil dapatan. 4. Penilaian formatif – Pelajar perlu menjawab soalan kuiz. Masa yang diberikan adalah selama 5 minit. 5. Selepas selesai menjawab soalan, pelajar diarahkan menukar kertas jawapan dengan pelajar lain untuk disemak dengan jawapan yang diberikan guru. | Pelajar lain akan memberi respon dan bertanyakan soalan kepada kumpulan yang sedang membentang. Peranan dan tanggungjawab sebagai § bapa § ibu § kakak § abang § adik Cadangan soalan :
| Hasil kerja kumpulan | Persembahan dari kumpulan |
Penutup (5 minit) | 1. Guru merumuskan tajuk yang diajar. 2. Guru menunjukkan kepada pelajar gambar-gambar mangsa penderaan dan melihat reaksi pelajar. 3. Guru memberikan tugasan/ folio berkaitan peranan setiap ahli keluarga masing-masing. 4. Guru memasang lagu ’keluarga bahagia’ dari kumpulan Saujana. 5. Pelajar bersama-sama menyanyikan lagu ’keluarga bahagia’. | § Definisi keluarga § Peranan setiap ahli keluarga Pelajar membezakan ciri-ciri keluarga bahagia dan tidak bahagia. Pelajar akan menyenaraikan peranan dalam keluarga masing-masing. | Kelas Pelajar diminta memasukkan gambar keluarga di dalam tugasan/folio nanti. Tarikh serahan 30 April 2011 |
Catatan: ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Refleksi:
No comments:
Post a Comment